Monday, June 9, 2008

>Penulisan/Isu Buli Dari Akhbar

8 Garis Panduan Atasi Kes Buli, Ugut
19 Julai 2005: Bilangan kes buli peras ugut dan vandalisme di sekolah di negara ini masih rendah jika dibandingkan negara lain iaitu di bawah .03% kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Hon Choon Kim. Antara cara ialah talian hotline dan e-mail untuk membolehkan aduan dibuat kepada kementerian jika berlaku kes buli di sekolah, Hon menerima 249 aduan selepas empat bulan talian hotline dilancarkan pada tahun lalu dan sejak Januari tahun ini. Hanya 40 aduan membabitkan kes salah laku dan disiplin diterima menerusi talian itu, manakala 25 kes lagi didedahkan media. Hon juga telah mewujudkan pasukan pemantau bagi mengawasi kejadian disiplin di sekolah dan setakat ini 1,366 sekolah sudah dilawati pasukan itu iaitu 14.3 peratus daripada jumlah keseluruhan sekolah di negara ini.

Pelajar Patah Tangan, Lebab Muka Dibelasah 10 Senior:
Teluk Intan, 19 Julai 2005: Seorang pelajar tingkatan empat SM Teknik Teluk Intan, Jalan Changkat Jong, di sini patah tangan kanan, lebab badan dan muka selepas dibelasah oleh 10 orang senior sekolah itu tiga hari lalu. Mangsa 16 tahun dari kampung Banang, Hutan Melintang dikatakan dibelasah pelajar senior pada jam 9 malam, ketika di a keluar dari dewan makan asrama berkenaan.

Kes Buli: Dua lagi pelajar ditahan.
Kuantan, 4 Jun 2005: Berita Harian 4 Jun 2005
Polis menahan dua lagi pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Agama Padang Tengku, Lipis, yang dipercayai membuli pelajar tingkatan satu sekolah itu, Muhammad Afiq Qusyairi Baharuddin. Ketua Polis Daerah Lipis, Superintendan Mohd Shakaruddin Che Mud mengesahkan kedua-dua pelajar tersebut ditahan di rumah masing-masing di Lipis.

MB Pahang anggap serius

Kuantan, 4 Jun 2005: Berita Harian 4 Jun 2005
Kerajaan Pahang menganggap kes buli yang menimpa pelajar Tingkatan Satu Sekolah Menengah Agama Padang Tungku Lipis, Muhammad Afiq Qusyairi Baharuddin, 13, seagai masalah serius dan tidak boleh dipandang remeh. Beliau berkata sudah banyak kes buli dilaporkan berlaku di negara ini dan perkara itu didapati ada kaitan dengan kerapuhan institusi kekeluargaan. Pendekatan holistik yang akan dilakukan Kementerian Pelajaran bagi menangani masalah itu adalah wajar dan kerajaan negeri akan membantu dengan memberi input yang diperlukan. Beliau berkata usaha mewujudkan budaya sayang di kalangan keluarga dan anggota masyarakat adalah penting dalam pembentukan akhlak seseorang supaya tidak bertindak ganas.

Pemuda Pahang syor sistem asingkan tugas warden, guru.
Kuala Lumpur, 4 Jun 2005: Berita Harian 4 Jun 2005
Pemuda UMNO Pahang mencadangkan supaya kerajaan memperkenalkan sistem yang mengasingkan tugas warden asrama sekolah dengan guru sebagai sebahagian usaha menangani gejala buli. Ini memandangkan kesibukan guru yang tiada masa untuk mengambil tahu tentang masalah pelajar di asrama.

Pengetua perlu gubal polisi keselamatan, kesihatan sekolah
Kuala Lumpur 6 Jun 2005: Utusan Malaysia
Semua pengetua sekolah dikehendaki menggubal polisi keselamatan dan kesihatan di sekolah bagi membentuk budaya kerja yang selamat dan siat di kalangan pelajar sekolah. Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk, abdul Rahman Bakar berkata aspek seperti prosedur kerja selamat serta penyelenggaraan persekitaran dan peralatan sekolah amat penting bagi menjamin keselamatan di sekolah

Siti Hasma Mahu Amalan Membuli Pelajar Baru Dihentikan
Cyberjaya 7 Mei: Utusan Malaysia
Tun Dr. Siti Hasmah mahu amalan membuli pelajar baru oleh pelajar senior institusi pengajian tinggi (IPT) semasa minggu orientasi dihentikan. Canselor Universiti Multimedia (MMU) itu mengingatkan pelajar IPT agar tidak mengamalkan perbuatan membuli pelajar baru yang boleh menyebabkan kecederaan atau kemalangan.

GUNA PENDEKATAN BARU ATASI MASALAH BULI
Forum Utusan Malaysia, Rabu 8 Jun, 2005
Dr. Novandri Hasan Basri, Gelugor, Pulau Pinang
Sekolah perlu berkonsepkan mini universiti. Peperiksaan di sekolah perlu meniru sistem Cummulative Grading Points Average (CGPA) di masa tiap markah yang diperoleh daripada setiap ujian, projek, persatuan dan peperiksaan akan menyumbang kepada markah akhir pelajar tersebut. Sistem ini akan memaksa pelajar lebih aktif dialam aktiviti sekolah dan juga belajar dengan lebih konsisten. Masalah isu buli merupakan satu isu yang sudah lama berlaku dan dibahaskan. Sudah tiba masanya kita mengambil pendekatan baru jika kaedah ortodoks selama ini tidakberkesan sepenuhnya.
Buku Developmental Psychology Childhood and Adolescence (1996) telah memetik huraian Patterson (1982; Patterson et. Al 1989) yang menerangkan bahawa anak-anak yang bermasalah selalunya tinggal di dalam keluarga yang dianggap sebagai tapak semaian kepada tingkahlaku antisosial dan garang.

Implikasi:
pelajar lain yang lebih pandai akan menjauhkan diri daripada mereka.
pelajar ini juga akan kerap dikritik dan tidak diambil berat oleh guru-guru.
pelajar ini akan ditempatkan di dalam kelompok pelajar yang sama taraf akademiknya dan secara relatifnya juga bermasalah dan mempunyai sikap anti sosial.

Penolakan masayarakat sekolah tersebut akan menyebabkan skop pergaulan mereka terbatas kepada pelajar yang lemah dalam matapelajaran dan bermasalah sama seperti mereka. Sesetengah daripada mereka membentuk geng ataupun deviant cliques. Kumpulan ini akan menjerumuskan mereka kepada peningkatan sikap-sikap agresif, antisosial, tidak mementingkan pelajaran dan terjebak di dalam aktiviti yang berbau jenayah (Thomas Dsion & Associates, 1991).

EMPAT LANGKAH HALANG PERBUATAN BULI
Oleh: Noran Fauziah Yaakub
Rabu, 8 Jun 2005, Utusan Malaysia

Menurut Profesor Olweus dari Bergen Universiti, Norway iaitu pelopor dalam kajian buli di dunia, sekiranya kes buli berlaku dalam lingkungan 10-15 peratus ia dianggap serius.

Terdapat 4 peringkat untuk menangani masalah buli. Pertama ialah tahap sekolah kedua tahap kelas dan ketiga tahap individu. Keempat perbincangan tentang buoi hendaklah dimasukkan dalam agenda mesyuarat PIBG.

Bagi peringkat sekolah langkah pertama ielah sekolah perlu mendapatkan maklumat tentang kes buli yang berlaku di sekolah masing-masing, sama ada bentuk psikologi atau fizikal. Ini boleh dilakukan dengan meminta pelajar mengisi borang soal selidik berkaitan dengan buli. Pelajar boleh juga menulis kes-kes buli yang telah mereka alami. Untuk mendapat respons yang lebih tinggi tengang perkara ini, identiti pelajar hendaklah rahsia.

Kedua sekolah perlu mempunyai peratuan yang jelas berkaitan dnegan buli. Ini bukan sahaja dilakukan dengan menampal poster antibuli di sekolah, tetapi juga mengedarkan risalah anti buli kepada setiap pelajar untuk dibaca bersama dengan ibu bapa.

Ketiga satu jawatankuasa penyelaras antibuli peringkat sekolah perlu dibentuk. Antara ahli dalam jawatankuasa ini terdiri daripada pentetua, guru kaunseling, guru disiplin, wakil ibu bapa dan wakil pelajar. Mereka berperanan mengurus proggram antibuli dan menilai keberkesanannya.

Keempat perbincangan tentang buli hendaklah dimasukkan dalam agenda mesyuarat PIBG.

MURID BULI UNTUK BERSERONOK
BERITA HARIAN, 9 JUN 2005
OLEH: Syuhada Choo Abdullah
Sekadar untuk berseronok-seronok menjadi satu faktor utama perbuatan buli di kalangan murid, malah pembuli terbabit berasa seronok melihat orang lain merana akibat gangguan berkenaan. Presiden Psikologi Malaysia, Prof Datin Dr. Noran Fauziah Yaakub, berkata murid yang membuli juga melihat perbuatan itu sebagai satu cara untuk memeriahkan situasi atau keadaan. Punca berkenaan hasil kajian bertajuk `MEMAHAMI FAKTOR-FAKTOR TINGKAHLAKU BULI DI KALANGAN MURID SEKOLAH RENDAH’ yang dijalankan bersama beberapa penyelidik lain tahun lalu. Kajian membabitkan seramai 2,528 murid sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan.
Dari segi perasaan mangsa pula seperti yang dijangka, secara keseluruhan perasaan mangsa adalah negatif, psikologi mereka terganggu, majoritinya berasa marah. Selain itu, mangsa turut merasa risau, kecewa, hendak mengangis, sedih, malu dan terganggu fikiran menyebabkan merekia tidak boleh memberi tumpuan kepada pelajaran.

10 JUN 2005; BERITA HARIAN: SURAT PEMBACA KAAZIM KAZUMA, KUALA TERENGGANU

Golongan yang sentiasa menjadi sasaran pembuli ialah mereka yang lembik atau istilah yang biasa digunakan pelajar sekolah sebagai skema, pelajar yang kera sumbang dan pelajar yang terlalu ingin menonjolkan dirinya dalam suasana yang tidak digemari pelajar lain. Kerana ego, ada pelajar yang sanggup memukul pelajar lain dengan alasan ingin menghukum atas kesalahan yang dilakukan pelajar berkenaan seperti merokok dan mencuri. Pendek kata, saya tidak pernah melihat dan mendengar kejadian seorang pelajr yang bersahsiah tinggi dan dihormati di kalangan pelajar lain seperti yang menjadi imam dan ahli jawatankuasa surau asrama dibuli apalahi membuli.
Tidak dinafikan kejadian buli di asrama ini disebabkan pengaruh semata-mata. Pelajar yang terpengaruh dengan sikap pelajar senior sebelum mereka akan membuli pula pelajar junior kerana dendam akibat dendam akibat dibuli sebelumna.

KHAMIS, 23 JUN, BERITA HARIAN
TURUN PANGKAT JIKA SOROK KES BULI – HISHAMMUDDIN BERI AMARAN KEPADA PENGETUA

Jangan tunggu sehingga keadaan menjadi parah. Jika ini berlaku di sekolah bawah kementerian pelajaran dan didapati pengetua, guru disiplin serta warden kita memang lalai atau cuai dalam menjalankan tugas, saya tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap mereka.
Hishammuddin Hussein

Pengetua atau guru yang sengaja menyembunyikan kes buli wajar dikenakan tindakan tegas, - Ibrahim Jamain

Kurikulum khusus wajar diperkenalkan untuk melatih guru cara menangani kes disiplin – Lok Yim Pheng, Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP)


23 JUN 2005, BERITA HARIAN
BULI BUKAN BUDAYA ISALAM
OLEH: MUHAMMAD HISYAM MOHAMAD: FELO PUSAT EKONOMI DAN KAJIAN SOSIAL IKIM

Jika kajian Dr. Noran ini mengatakan bahawa kebanyakan pembuli datang dari keluarga yang tidak mengambil berat pendidikan agama, persoalan kedua ialah mengapakah kes buli turut berlaku di sekolah agama> mungkin perlu ada kajian lapangan susulan untuk menjawab persoalan ini. Islam tidak menganjurkan penindasan dan salah satu sifat orang Islam ialah tidak memberi masalah kepada orang islam lain. Kementerian pelajaran walaupun mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Petugas Khas bagi menangani samseng dan buli di sekolah pada April lalu serta mewujudkan talian hotline, SMS, e-mail dan sebagainya bagi membolehkan aduan dibuat, namun keberkesanannya masih belum dapat disahkan. Buktinya gejala buli masih berlaku dan kebelakangan ini makin banyak kes baru yang dibmuatkan di dada akhbar.

23 JUN 2005, BERITA HARIAN
PENGUKUHAN KAUNSELING ELAK BULI
TAN SRI LEE LAM THYE, NAIB PENGERUSI YAYASAN PENCEGAHAN JENAYAH, MALAYSIA

Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) menggesa jabatan dan agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Ibu Bapa dan Guru-Guru (PIBG), pelajar dan juga masyarakat memberi perhatian lebih berat pada masaalh buli di sekolah dan mengambil langkah mencegahnya daripada menular sebagai budaya keganasasn di sekolah dan institusi pendidikan lain. Sudah tiba masanya Kementerian Pelajaran menganjurkan sesi percambahan fikiran membabitkan pelbagai pihak untuk mengkaji punca utama kes buli di sekolah. Sudah tiba masa nya kita memperketatkan penapisan filem yang mempunyai adengan ganas. Kita perlu memperkukuhkan lagi badan kaunseling pelajar di sekolah kita dengan mengadakan lebih ramai lagi guru kaunseling untuk membimbing pelajar yang bermaaslaah. Buat masa ini, kita tidak mempunyai ramai guru kaunseling di sekolah.


TANGANI SAMSENG SEKOLAH SECARA RADIKAL

LAPORAN akhbar yang memetik Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai berkata bahawa ada pihak tertentu sedang merekrut samseng di sekolah memang membimbangkan semua pihak terutama guru dan ibu bapa.
Lebih menyedihkan apabila ada laporan mengatakan sekiranya ganjaran yang menanti apabila menyertai kumpulan samseng itu lumayan, gangsterisme boleh menjadi pilihan kerjaya apabila mereka meninggalkan sekolah.Keadaan ini amat mencemaskan dan perlu diberi perhatian segera. Ketika kerajaan berusaha bersungguh-sungguh meletakkan pelajaran sebagai keutamaan dalam kemajuan negara, perkara sebaliknya pula berlaku di sekolah. Kita semua sudah maklum dalam pembentangan Bajet 2007 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kerajaan memberi pelbagai insentif untuk membantu rakyat dalam meningkatkan pencapaian dalam pelajaran termasuk memansuhkan yuran peperiksaan dan membantu pelajar daripada keluarga miskin berpendapatan kurang RM1,500 memperoleh 10A1 dalam SPM atau setarafnya diberikan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran sehingga peringkat ijazah dan macam-macam lagi. Apa lagi yang tidak kena? Segala mekanisme pencegahan jenayah pada peringkat sekolah telah dilaksanakan. Khidmat Pesanan Ringkas (SMS), Rakan Cop, Kelab Pencegahan Jenayah Sekolah (KPJS), Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) dan pelbagai lagi mekanisme dilaksanakan.Namun, penularan gangsterisme masih tidak dapat dibendung pada peringkat sekolah. Sangat sedih apabila anak muda yang terbawa-bawa dengan hasutan hawa nafsu terjerumus dengan kancah samseng. Satu dunia yang menjanjikan kemewahan secara pintas, namun jauh daripada kebahagiaan.Bagi generasi muda yang membaca tulisan ini harus sedar bahawa anda adalah aset negara paling berharga. Jangan mempersia-siakan usia muda anda dengan kerja keji ini. Masa depan dan cita-cita menjadi warga yang berguna perlu dicorakkan mulai sekarang. Usah juga menjerumuskan rakan anda yang tidak bersalah. Adakah anda bahagia apabila melihat negara kita menjadi huru-hara? Adakah anda bahagia apabila melihat masyarakat hidup dalam ketakutan? Budaya samseng tidak pernah menjanjikan kebahagiaan kekal dan kemajuan, sama ada dari segi fizikal ataupun akal budi. Bagi generasi Muslim, bertaubatlah selagi masih ada peluang. Islam agama kasih sayang. Meskipun kita pernah bersalah, pintu keampunan tidak pernah tertutup.Sesuatu perlu dilakukan demi menyelamatkan anak muda demi kesejahteraan negara pada masa akan datang. Anak muda kini adalah barisan pimpinan negara akan datang. Sudah pasti kita tidak mahu negara kita pada masa akan datang dikuasai oleh samseng seperti di beberapa negara di dunia. Sesetengah negara terpaksa akur dan tunduk kepada samseng yang menguasai perdagangan haram dadah dan senjata api.Sudah tiba masanya semua pihak mengambil pendekatan serius untuk menangani masalah ini. Sekiranya hukuman rotan yang dihentikan beberapa tahun dulu adalah di antara mekanisme terbaik menangani masalah ini, maka sewajarnya ia perlu dikaji semula. Berapa ramai ayah atau ibu kita melalui sistem pencegahan yang begini menjadi insan yang sangat berguna. Guru dulu merotan bukan sebab benci tetapi penuh kasih sayang dan datang daripada hati. Pengalaman saya apabila melihat rakan dirotan pengetua ketika di sekolah cukup mengharukan. Saya tahu pengetua berkenaan tidak sampai hati merotan anak muridnya. Namun, dia terpaksa melakukannya demi kebaikan mereka. Anak muda perlu disedarkan. Semua pihak perlu mengambil pendekatan yang bersepadu dan kritikal dalam menangani masalah ini. Semua pihak harus faham dan tidak saja mempertahankan anak mereka. Sistem pendidikan perlu kembali menekankan aspek pembangunan akal budi. Pendidikan agama perlu diterapkan segenap lapisan tahap pendidikan. Universiti juga perlu diperkasakan, bukan saja sebagai pengeluar pekerja, tetapi manusia yang mempunyai keluhuran ketinggian akal budi yang mampu membawa Malaysia ke arah negara yang sangat maju dan seimbang. MOHD FIRDAUS MOHAMED KHAIRI,Exco Portal,Dokumentasi dan Penerbitan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).
7,000 PELAJAR DIBUANG SEKOLAH
PUTRAJAYA 16 Ogos – Sejumlah 7,000 pelajar dibuang sekolah sementara kira-kira 15,000 yang lain digantung persekolahan pada tahun lepas kerana terlibat dalam pelbagai perbuatan salah laku termasuk ponteng, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar.
Beliau bagaimanapun menarik perhatian bahawa situasi itu bertambah baik tahun ini.
“Pada tahun ini setakat hari ini saya tengok ada penurunan sebanyak lebih kurang separuh (daripada kedua-dua jumlah itu),” katanya kepada pemberita pada majlis Malam Anugerah Buku Teks 2006, di sini malam tadi.
Sehubungan itu, Noh mencadangkan supaya Yang Dipertua (YDP) Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menganggotai Jawatankuasa Permuafakatan Menangani Masalah Salah Laku Pelajar di peringkat daerah masing-masing.
Beliau berkata, penglibatan mereka dalam jawatankuasa itu penting supaya dapat bekerjasama dengan pihak pegawai pelajaran dan polis menangani masalah pelajar ponteng sekolah.
Katanya, kerjasama daripada YDP perlu bagi mengawal serta mencegah pusat-pusat hiburan yang dilesenkannya dari dikunjungi pelajar.
“Masalah (mengenai pelajar) yang berlaku di luar (sekolah) misalnya ponteng tidak ada undang-undang yang boleh diambil tindakan kepada pelajar melainkan dia ponteng di pusat-pusat hiburan.
“Sebab itu kita nak kena bawa Yang Dipertua masuk (menganggotai Jawatankuasa Permuafakatan),” katanya.
Jawatankuasa Permuafakatan yang ditubuhkan di peringkat Pusat dipengerusikan bersama oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Ahamad Sipon dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohd Bakri Omar.


JANGAN LEPAS TANGAN’
Oleh Ahmad Naim Tahir

KUALA PILAH: Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengingatkan ibu bapa tidak menjadikan usaha kementerian menangani gejala disiplin di sekolah sebagai alasan untuk melepaskan terus tanggungjawab mengawasi anak.
Katanya, ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) masih mempunyai peranan penting menangani masalah itu, bukannya menyerahkan tugas sepenuhnya kepada kementerian, polis dan pihak berkuasa tempatan (PBT)."Jika ibu bapa bersikap lepas tangan, saya tidak mahu guru dipersalahkan jika anak mereka terbabit dalam masalah disiplin... saya sendiri yang akan mempertahankan guru."Jangan anggap masalah disiplin murid sebagai masalah kecil," katanya pada sidang media selepas merasmikan Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan, di sini semalam.Hishammuddin berkata, kempen yang dilancarkan kementerian memerlukan kerjasama semua pihak, termasuk media untuk memastikan sasaran membanteras gejala disiplin pelajar dicapai.Sehubungan itu, ibu bapa perlu terus mengawasi pergerakan dan pergaulan anak supaya tidak bergaul dengan pihak yang boleh memberikan pengaruh tidak sihat.Mengenai kegiatan kumpulan kongsi gelap merekrut pelajar sekolah, beliau berkata langkah sudah diambil memerangi kegiatan berkenaan."Mereka ini kumpulan terancang atau sindiket yang menggunakan murid untuk kegiatan jenayah seperti mengedar dadah dengan bayaran tertentu. Kita akan banteras kumpulan ini sepenuhnya," katanya.Hishammuddin berkata, walaupun gejala berkenaan serta kegiatan samseng di sekolah belum serius, usaha segera dan berkesan perlu diambil untuk mengelakkannya berterusan.Berikutan itu, kementerian mewujudkan lima jawatankuasa khas dianggotai pelbagai pihak berkaitan, termasuk polis, ahli akademik, wakil PBT dan pakar psikologi.“Kita sudah menyerahkan tiga memorandum kepada Kabinet mengandungi hasil kajian selepas kematian pelajar Sekolah Menengah Agama Datuk Klana Petra Maamor di Ampangan, Seremban, Muhammad Farid Ibrahim, akibat dibuli pada Mac 2004."Dalam tiga memorandum mengandungi 250 cadangan itu, kementerian memohon peruntukan tambahan serta kerjasama agensi berkaitan melaksanakan usaha memerangi gejala samseng di sekolah," katanya.Beliau berkata, satu lagi memorandum akan diserahkan kepada Kabinet berhubung hasil kajian kempen menangani disiplin murid yang dilancarkan baru-baru ini.

1 comment:

Unknown said...

saya sokong dengan apa yang dikatakan tentang sape yang memainkan peranan tentang isu displin pelajar