Wednesday, June 25, 2008

soalselidik ujian personaliti

ARAHAN

Soalselidik ini mengandungi 150 pernyataan. Bermula dengan nombor satu, rekodkan jawapan anda pada kertas jawapan yang disediakan menggunakan kaedah berikut:

Jika pernyataan itu menerangkan diri anda, hitamkan nilaian yang mengandungi huruf T (betul)
Jika tidak, hitamkan bulatan yang mengandungi huruf F (salah)

Untuk keputusan yang lebih bermakna, sila bertenang dan ambil masa anda. Tentukan anda jawab semua soalan.

SELAMAT MENJAWAB
SOALSELIDIK PERSONALITI

1. Selesa memberitahu orang lain mengenai apa-apa yang ada dalam fikiran saya.
2. Lebih suka bekerja dengan idea-idea dari bekerja dengan data dan benda.
3. Suka melakukan ssesuatu mengikut cara saya sendiri dari mengikut struktur yang telah ditetapkan.
4. Merasa selamat bila saya tahu orang yang saya percayai berada di sisi saya.
5. Suka menghadiri majlis-majlis keraian dan keramaian.
6. Mengkritik secara kritikal apa sahaja bahan yang saya baca.
7. Selesa tinggal di kawasan yang tidak mempunyai ramai jiran tetangga.
8. Selesa dalam mengahadapi situasi-situasi baru.
9. Tidak mudah mengaku kalah bila berhadapan dengan masalah-masalah yang rumit.
10. Seringkali mengelak dari bertanya kerana takut akan salah.
11. Ingin supaya orang lain menganggap diri saya sebagai pemimpin.
12. Suka menolong rakan-rakan yang mempunyai masalah peribadi.
13. Memerlukan sanjungan dan pujian dari orang lain untuk mengelakkan diri dari rasa tertekan.
14. Suka kepada kerja-kerja yang mempunyai struktur yang jelas dan sistematik.
15. Ingin supaya orang lain melihat saya sebagai orang yang amat berjaya.
16. Tidak segan-segan meminta pertolongan dari rakan-rakan dan ahli-ahli profesional bila menghadapi masalah.
17. Mempersoalkan secara kritikal setiap perkara yang saya buat dan lihat.
18. Selalu membuat keputusan sendiri tanpa meminta pendapat orang lain.
19. Mengelak dari membincangkan perkara-perkara yang mungkin akan menyebabkan orang lain marah.
20. Suka memberi ucapan semasa berada di dalam kumpulan yang besar.
21. Suka memikirkan masalah-masalah yang rumit dan berat.
22. Suka memendamkan perasaan saya dari diketahui oleh orang lain.
23. Tidak suka terikat dengan jadual yang tetap untuk aktiviti-aktiviti masa lapang.
24. Sanggup tidak tidur untuk menyelesaikan kerja-kerja yang telah dimulakan.
25. Merasa tertekan apabila memikirkan saya tidak boleh mengawal keadaan.
26. Suka membuat keputusan-keputusan penting bersendirian tanpa berbincang dengan orang lain.
27. Tidak sampai hati melihat orang lain dihukum walaupun ianya telah diadili.
28. Ingin supaya orang lain bersimpati dengan masalah-masalah saya.
29. Selalu mengawal tindak-tanduk saya tanpa memikirkan perasaan sendiri.
30. Beranggapan adalah penting mempunyai pekerjaan di mana orang lain tidak berupaya melakukannya.
31. Tidak merasa janggal meminta kembali barang-barang saya yang telah dipinjam oleh rakan.
32. Suka membaca buku-buku falsafah dan psikologi.
33. Akan datang dan pergi mengikut sesuka hati saya.
34. Cenderung menyebelahi pihak yang mendapat suara majoriti.
35. Percaya bahawa orang lain melihat saya sebagai seorang yang peramah.
36. Lebih suka berdamping dengan orang-orang yang intelek dari orang-orang yang praktikal.
37. Tidak banyak bercakap dalam sesuatu sesi perbincangan dan perbualan.
38. Merasa seakan-akan berminat kepada semua perkara.
39. Akan menyelesaikan sesuatu kerja sebelum memulakan kerja-kerja yang lain.
40. Percaya bahawa orang lain membuat sesuatu kerja lebih baik daripada saya.
41. Lebih suka menjadi ketua dari menjadi pengikut.
42. Suka memberi pertolongan kepada orang lain walaupun saya tahu orang itu merasa tidak selesa.
43. Selesa menceritakan masalah-masalah peribadi saya kepada orang lain.
44. Suka kepada aktiviti-aktiviti yang memerlukan perhatian dan tumpuan yang terperinci.
45. Mencuba bersungguh-sungguh dalam melakukan apa-apa sahaja kerja.
46. Meradang apabila semua kerja yang saya buat tidak menjadi.
47. Berminat untuk mencipta idea-idea dan teori-teori baru mengenai manusia.
48. Tidak mengharap orang lain membantu kerja-kerja saya.
49. Suka menerima pemimpin orang lain.
50. Mudah memulakan perbualan dengan orang-orang yang belum saya kenali.
51. Suka menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi melalui kajian-kajian dan penyelidikan.
52. Berdiam diri bila ada ketua datang menyelia saya.
53. Merasa gelisah jika tidak ada kerja-kerja baru yang boleh dibuat.
54. Akan meneruskan kerja-kerja yang susah walaupun hanya terdapat sedikit harapan untuk berjaya.
55. Rasa tidak puas hati dengan apa yang saya telah capai.
56. Suka membuat keputusan-keputusan untuk kumpulan.
57. Suka meminjamkan barang-barang kepunyaan saya kepada kawan-kawan.
58. Jarang mendapat belaian kasih sayang dan perhatian yang saya inginkan.
59. Ada membuat jadual makan dan tidur yang tetap untuk setiap hari.
60. Suka menerima hadiah-hadiah dan anugerah-anugerah bagi setiap pencapaian cemerlang yang saya perolehi.
61. Selesa memberitahu orang lain mengapa tingkahlaku sseseorang itu menyakitkan hati saya.
62. Suka menganalisa personaliti orang yang saya temui.
63. Cuba membebaskan diri dari dikawal oleh orang-orang yang ada autoriti.
64. Tidak akan melanggar peraturan-peraturan yang telah ditetapkan walaupun saya tidak bersetuju dengan peraturan itu.
65. Cenderung untuk bercakap lebih banyak dari orang lain apabila berada di dalam kumpulan.
66. Suka melibatkan diri dalam perbincangan mengenai idea-idea yang abstrak.
67. Suka menghabiskan waktu petang seorang diri dari duduk bersama kawan-kawan yang lain.
68. Selalu mengubah rancangan-rancangan dan aktiviti-aktiviti yang telah saya tentukan.
69. Boleh bekerja dlaam satu jangkawaktu yang panjang tanpa merasa letih dan jemu.
70. Rasa bersalah mengenai beberapa perkara yang saya lakukan pada masa lalu.
71. Akan mengambilalih keadaan apabila suasana berada dalam keadaan tertekan.
72. Merasa gembira menghabiskan sebahagian besar masa saya membantu menyelesaikan masalah-masalah sosial.
73. Merasa perlu bagi saya mencurahkan segala yang terkandung di dalam hati saya kepada orang lain.
74. Menyusun idea-idea dan pemikiran saya dengan cermat sebelum memulakan perbualan.
75. Mencuba untuk mencapai kemenangan dalam apa-apa sahaja aktiviti yang bercorak pertandingan.
76. Selesa bertanyakan arahan-arahan ketua yang kurang jelas.
77. Suka melibatkan diri dalam perbincangan-perbincangan yang berkaitan dengan falsafah masayarakat yang ideal.
78. Suka membuat kerja-kerja yang tidak melibatkan arahan. Persetujuan dan pendapat orang lain.
79. Meminta pendapat dan persetujuan orang lain sebelum memulakan sesuatu pekerjaan.
80. Suka kepada aktiviti-aktiviti yang melibatkan orang lain.
81. Percaya bahawa menjadi seorang yang intelek adalah amat penting dalam hidup saya.
82. Saya menyendiri melayan fikiran saya.
83. Selesa dalam menghadapi situasi-situasi baru.
84. Suka berdampingan dengan orang-orang yang rajin bekerja.
85. Merasa diri saya gagal bila orang lain membuat kerja lebih baik daripada saya.
86. Bercita-cita menjadi pemimpin sesebuah kelab atau organisasi.
87. Sukakan binatang seperti mana saya sukakan manusia.
88. Selalu meminta kepastian dari orang lain bahawa apa yang saya buat dan katakan adalah betul.
89. Sentiasa menjaga ruang tempat kerja saya supaya kelihatan kemas dan teratur.
90. Melihat diri saya sebagai seorang yang bercita-cita tinggi.
91. Benci kepada orang yang saya tidak sukai.
92. Selalu memikirkan jalan-jalan penyelesaian mengenai bermacam-macam masalah sosial Politik dan ekonomi.
93. Melakukan sesuatu mengikut cara saya sendiri tanpa memikirkan apa yang orang lain akan kata.
94. Mendapati yang diri saya lebih banyak bertolakansur mengenai sesuatu perkara berbanding dengan orang lain.
95. Merasa selesa walaupun bertemu buat kali pertama.
96. Suka menulis ulasan kritikal mengenai buku-buku dan artikel-artikel yang saya baca.
97. Tidak selesa bercakap di hadapan khalayak ramai.
98. Tidak suka tinggal di sesuatu tempat dalam satu jangkamasa yang lama.
99. Akan meneruskan kerja-kerja yang menghadapi kebuntuan, walaupun orang lain telah menarik diri.
100. Merasakan bahawa kehidupan saya sehari-hari adalah tidak menggembirakan.
101. Selalu mempengaruhi orang lain supaya menerima pendapat saya.
102. Percaya bahawa menolong orang lain adalah lebih penting dari menolong diri saya sendiri.
103. Memerlukan sanjungan dan pujian dari rakan-rakan untuk merasa gembira.
104. Merancang dengan teliti segala matlamat yang ingin saya capai di masa akan datang.
105. Merasakan bahawa kejayaan orang lain selalu mendorong saya untuk mencuba dengan lebih bersungguh-sungguh.
106. Lebih selesa membuat kerja-kerja yang ingin saya buat dari kerja-kerja yang orang lain suruh buat.
107. Berminat mencari sebab musabab mengenai tingkahlaku manusia.
108. Selalu bertindak mengikkut keyakinan diri saya hampir setiap masa.
109. Merasa perlu bergantung kepada pemimpin yang saya percayai bagi membentuk nilai-nilai hidup saya.
110. Merasakan lebih selesa bersama orang lain tidak dikenali dari duduk seorang diri.
111. Suka memikirkan sebab-sebab berlakunya masalah-masalah dunia serta cara penyelesaiannya.
112. Selalu merasa bimbang bila bertumu dengan orang lain.
113. Suka membuat sesuatu hanya kerana ianya berbeza dari yang lain.
114. Cuba menyelesaikan seberapa segera buku-buku dan majalah-majalah yang mula dibaca.
115. Merasakan yang diri saya patut dihukum kerana melakukan sesuatu yang salah.
116. Suka kepada aktiviti-aktiviti kumpulan di mana saya bertindak sebagai pengarah.
117. Mudah mesra dan mudah membina persahabatan dengan orang lain.
118. Merasa kecewa bila orang lain tidak menghargai diri saya.
119. Merancang semua aktiviti-aktiviti supaya ianya dapat dijalankan dengan lancar.
120. Mempunyai keingingan yang tinggi untuk lebih berjaya daripada orang lain.
121. Agak mudah marah berbanding dengan kawan-kawan saya yang lain.
122. Memperuntukkan masa yang agak banyak bagi memikirkan masalah-masalah yang rumit.
123. Percaya yang saya mempunyai hak untuk menentukan sendiri apa yang ingin saya buat.
124. Lebih suka meminta nasihat dari orang lain dari cuba menyelesaikan masalah saya sendiri.
125. Merasakan orang lain melihat saya sebagai orang yang mudah di dampingi.
126. Merasakan yang diri saya lebih berkebolehan membuat kerja-kerja pentadbiran dengan rakan-rakan sejawat yang lain.
127. Merasa amat sukar memberitahu orang lain mengenai diri saya.
128. Ingin mencuba sesuatu sekurang-kurangnya sekali.
129. Bila saya membuat sesuatu keputusan, jarang sekali saya akan mengubahnya.
130. Percaya bahawa diri saya mempunyai lebih banyak masalah peribadi dari orang lain.
131. Suka jika saya terpilih untuk memegang jawatan yang mempunyai autoriti.
132. Percaya bahawa kebanyakan orang lain yang saya temui boleh menjadi kawan kepada saya.
133. Ingin supaya diri saya difahami dan diterima oleh orang lain.
134. Bekerja lebih efektif mengikut jadual yang telah saya rancang terlebih dahulu.
135. Suka memenuhi masa lapang saya dnegan aktiviti-aktiviti dan kerja-kerja yang berat.
136. Suka kepada perdebatan yang hangat tidak kira sama ada saya menang atau kalah.
137. Suka membaca buku-buku yang membolehkan saya mengenal diri saya dengan lebih baik.
138. Berpendapat bahawa apa yang betul dan apa yang salah adalah ditentukan oleh diri saya sendiri.
139. Tidak akan memulakan sesuatu kerja bila saya dapati orang lain tidak berminat untuk melakukannya.
140. Mempunyai ramai sahabat dan kenalan.
141. Suka berbincang mengenai konsep-konsep dan ide-ide.
142. Merasa sukar untuk berinteraksi denganorang yang baru saya kenali.
143. Merasa bosan hidup dalam keadaan yang stabil di sepanjang masa.
144. Tidak suka membiarkan sesuatu kerja terbengkalai tanpa mencari jalan penyelesaian segera.
145. Takut akan kecewa dalam mengharungi hidup.
146. Suka kepada kerja di mana saya mempunyai tanggungjawab penuh untuk menyelia.
147. Suka melawat jiran-jiran dan kawan-kawan saya yang sakit.
148. Akan meminta pertolongan rakan-rakan sejawat yang lain apabila menghadapi kebuntuan.
149. Rasa kecewa bila ada sesuatu perkara mengganggu perjalanan rancangan saya.
150. Ingin diiktiraf sebagai seorang yang berpengaruh.

4 comments:

rahmah94 said...

I've tried to answer all questions. What's next?

ilamey said...

so jawapan untuk soalan ini?

Nurlaila.S.Pd, M.Pd said...

Cek banyak ilmu saya peroleh dari pelatihan prodigy..tapi banyak kelemahan saya yg belum berani saya uatarakan ke cek gu.mungkin nanti lain waktu...

Unknown said...

Jawapan